Στην υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων και στη θεματική Ενότητα “Φροντίζω το Περιβαλλον”, Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά, υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας μια έρευνα δράσης και τροποποίησης της συμπεριφοράς απέναντι στο πρόβλημα των σκουπιδιών που αφήνουν οι άνθρωποι σε δημόσιους χώρους (δρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια κ.λ. π.) .
Οι Στόχοι Βιώσιμης ανάπτυξης οι οποίες ακολούθησαν το πρόγραμμα ήταν :
- καλή υγεία και ευημερία
- Ποιοτική εκπαίδευση
- Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες
- Συνεργασία για τους στόχους
Το πεδίο υλοποίησης του προγράμματος δράσης ενεργού πολίτη ήταν η αυλή του σχολείου και οι δημόσιοι χώροι που βρίσκονται στα γεωγραφικά όρια ευθύνης του σχολείου και όπου κινούνται οι μαθητές και οι μαθήτριες στην καθημερινή τους ζωή.
Οι Φάσεις Υλοποίησης της δράσης ήταν οι εξής:
Διερεύνηση
- Παρουσιάστηκαν μελέτες περίπτωσης (βίντεο, φωτογραφίες, εμπειρίες μαθητών/τριών) που αφορούν στη συγκέντρωση μεγάλων ποσοτήτων σκουπιδιών σε δημόσιους χώρους αλλά και σκουπιδιών μέσα στην αυλή μας. Ανιχνεύθηκαν επίσης οι πρότερες γνώσεις των νηπίων.
- Διαβάσαμε το παραμύθι:”Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια”. Τα παιδιά μίλησαν για τους πρωταγωνιστές της ιστορίας και κατέγραψαν τη λύση σε πρόβλημα που τους δόθηκε. Πως θα πλησιάζαμε τον κ. Μπεν και την κ. Μου για να τους γνωρίσουμε και να μάθουμε από αυτούς;
- είδαμε βίντεο αλλά και παίξαμε παιχνίδια με θέμα τα σκουπίδια και υλοποιήθηκαν ιδέες για τη μείωση των σκουπιδιών όπως η ανακύκλωση
- Παίξαμε παιχνίδι ρόλων αλλά και τέθηκε πρόβλημα με απερίσκεπτο πολίτη μας ο οποίος μόλυνε με σκουπίδια τη γειτονιά μας και την παιδική χαρά. Τι λύση θα δίναμε;
- Μετά από τα παραπάνω προκαλείται προβληματισμός των μαθητών/τριών μέσα από συζήτηση μέσα από ερωτήσεις, όπως:
- Έχετε παρατηρήσει παρόμοια φαινόμενα στην περιοχή μας;
- Έχετε παρατηρήσει ανθρώπους που απερίσκεπτα αφήνουν σκουπίδια;
- Έχετε σκεφτεί τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό το φαινόμενο για τη γειτονιά μας και για τον/την καθένα/μιά ξεχωριστά;
- Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για την εξάλειψη αυτού του φαινομένου;
Προετοιμασία/Σχεδιασμός
1η φάση: Καταγραφή προβλημάτων καθημερινότητας για την αναζήτηση των αιτίων του φαινομένου
Γίνεται συζήτηση και καταγράφουμε τις απόψεις των νηπίων.
2η φάση: Σχεδιασμός/προγραμματισμός επισκέψεων-αυτοψίας στην αυλή του σχολείου,πλατείες, στα πεζοδρόμια και στην περιοχή γύρω από το νηπιαγωγείο μας. Γίνεται συζήτηση.
3η φάση: προετοιμασία μαθητών/τριών για την έρευνα σε εξωτερικό χώρο:
Τι θα μπορούσαμε να έχουμε μαζί μας για να καταγράψουμε αυτά που θα παρατηρήσουμε; Τα παιδιά δίνουν τις δικές τους απαντήσεις και έτσι προμηθεύουμε και δανείζουμε τον εξοπλισμό για την παρατήρηση και την καταγραφή (φωτογραφικές μηχανές, τάμπλετ). Πως λειτουργούν; Δημιουργούμε ομάδες και εκπαιδεύουμε τους μαθητές μας στη χρήση των υλικών και του εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθεί όπως επίσης δημιουργούμε όλοι μαζί τους κανόνες των ομάδων.
Υλοποίηση
- Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων: Συγκεντρώνουμε τις φωτογραφίες , από το σχολικό μας χώρο και τη γειτονιά, συζητούνται τα δεδομένα και καταγράφονται τα συμπεράσματα των μαθητών/τριών μέσα από μικροομαδικές και ομαδικές διαδικασίες. Ο ρόλος της εκπαιδευτικού είναι να καθοδηγεί τους/τις μαθητές/τριες, υποβάλλοντας ερωτήσεις που τους βοηθούν.
- Παρατηρούμε και άλλους κάδους για την ανακύκλωση διαφορετικών υλικών που βρίσκονται κοντά στο νηπιαγωγείο μας.
- Κατασκευές, τεχνολογία: Δημιουργήθηκαν εργαστήρια ανακύκλωσης, στα οποία οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν κάδους απορριμμάτων που τοποθετηθούν σε σημεία του σχολείου.
- Έκφραση και δημιουργία: Τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικού έργου (ζωγραφική-κολλάζ) της τάξης με θέμα: «Γειτονιά και γη χωρίς σκουπίδια».
- Συμμετοχή της οικογένειας στις δράσεις : τα παιδιά δημιουργούν τα μοναδικά τους καλάθια σκουπιδιών τα οποία παίρνουν στο σπίτι και μαζεύουν ανακυκλώσιμες συσκευασίες.
- Στην ομάδα κανουμε διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων συσκευασιών και τα τοποθετούμε στον ειδικό κάδο που βρίσκεται έξω από το σχολείο μας.
- Στα μαθηματικά παίξαμε παιχνίδια κατεύθυνσης αλλά και παιχνίδια με την αγαπημένη μας Σούλα μελισσούλα που ανακύκλωσε κι αυτή με εμπόδια αλλά και χωρίς.
Η Επικοινωνία-Διάχυση της δράσης θα πραγματοποιηθεί με Ανοικτή σχολική εκδήλωση με έκθεση φωτογραφίας, έργων ζωγραφικής, δραματοποίησης την ημέρα του περιβάλλοντος.
Στον Αναστοχασμό πραγματοποιήθηκε συζήτηση και αποτίμηση όσων έμαθαν οι μαθητές.