Δημοσιεύθηκε στην Δραστηριότητες, ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ, Το σχολείο μας

Μάσκες και Μουσεία

Καθώς μπαίνουμε στην περίοδο της Αποκριάς θέμα συζήτησης των παιδιών ήταν φυσικά οι στολές τους , οι μάσκες τους και τα πάρτυ. Έτσι παίρνοντας σαν αφορμή τις συζητήσεις τους αποφασίσαμε όλοι μαζί να μάθουμε περισσότερα για τις Απόκριες, τα ήθη και τα έθιμα. Μέσα σε αυτά είναι φυσικά και οι μάσκες. Μάσκες όμως διαφορετικές , που μέσα από την παράδοση και τις τελετές εκφράζουν τους φόβους τους, τις αγωνίες αλλά και τη χαρά.

Στην περιοχή μας έχουμε την τύχη να έχουμε τον Γιώργη Μελίκη, δημοσιογράφο  , ο οποίος χρόνια τώρα ασχολείται με την παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα σε όλη την Ελλάδα. Μέσα από τις διάφορες συλλογές του υπάρχει και η συλλογή “Μάσκες”. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας και του υπολογιστή, είδαμε εικόνες από τη συλλογή αυτή. Τα παιδιά μίλησαν γι’ αυτές, εξέφρασαν συναισθήματα και προσπάθησαν να καταλάβουν τα υλικά που έχουν κατασκευαστεί. Ακολούθησε συζήτηση για τη χρήση τους και αναρωτηθήκαμε. Αφού είναι παλιές οι μάσκες, που μπορούμε να τις βρούμε; Και που μπορούμε να δούμε παλιά αντικείμενα;

Μα φυσικά στο Μουσείο. Τι είναι Μουσείο; Πως είναι; Ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν ανάκληση στη μνήμη τους και να θυμηθούν την επίσκεψή μας σε ένα μουσείο. Μίλησαν γι’ αυτά που είδαν αλλά και γι’ αυτά που πιστεύουν ότι μπορεί να δούμε σε μια επόμενη επίσκεψη.

Είναι όλα το μουσεία τα ίδια; έχουν όλα τα ίδια αντικείμενα; σε τι διαφέρουν; Βλέπουμε σε βίντεο τα είδη των μουσείων ανάλογα με τα εκθέματα.

Στην ολομέλεια αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μέσα στην τάξη το δικό μας μουσείο και να το παρουσιάσουμε στους γονείς μετά το τέλος του προγράμματος. Και που μπορούμε να το δημιουργήσουμε; Αποφασίστηκε το κουκλόσπιτο να αλλάξει χρήση.

Τι θα βάλουμε μέσα στο μουσείο μας; Μάσκες, κοσμήματα, αρχαία αντικείμενα. Και κάπως έτσι αρχίσαμε…με πηλό και πλαστελίνη.

Και τοποθετήσαμε τα πρώτα αντικείμενα

Τι θα είχε το δικό μου μουσείο;

Παίξαμε και με τη λέξη ΜΟΥΣΕΙΟ. Είδαμε τις φωνούλες του, τις μετρήσαμε , παίξαμε με αυτήν στην ολομέλεια και στο τέλος τη γράψαμε.

Παρατηρήσαμε στο χάρτη περιοχές που γνωστές για τις Απόκριες και τις εκδηλώσεις τους. Την Μελίκη, τη Νάουσα, την Ξάνθη και την Πάτρα. Τις βρήκαμε, τις καρφιτσώσαμε και μαντέψαμε ποια βρίσκεται κοντά μας. Όμως πως θα μπορούσαμε να μετρήσουμε την απόσταση; Τι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε; Τα παιδιά βρήκαν εναλλακτικές μορφές μέτρησης και αποφασίσαμε να μετρήσουμε με τουβλάκια και σχοινί. Ποια βρίσκεται πιο κοντά; ποια είναι η πιο μακρινή;

    

Συνεχίσαμε το ταξίδι αυτό με το Εθνογραφικό Μουσείο και Κέντρο Έρευνας Μάσκας του Γιώργη Μελίκη που βρίσκεται κοντά μας. Ετοιμάσαμε το δώρο-αφίσα που θα κάναμε στον κ. Γιώργη  Μελίκη και… φύγαμε για την επίσκεψη.

 

Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο στην Αίθουσα Φίλων του Μουσείου.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τα εκθέματα. Ιδιαίτερα δε , με τις Μάσκες.

 

Ετοιμάσαμε και το δώρο μας…Οι δικές μας μάσκες.

 

Το δώρο μας αυτό, όπως μας είπε ο κ. Μελίκης θα τοιχοκολληθεί στο Μουσείο.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΤΟΝ κ. ΓΙΩΡΓΗ ΜΕΛΙΚΗ. Τον δικό μας Γιώργη!