Δημοσιεύθηκε στην ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ, Το σχολείο μας

Πολύχρωμο …Φθινόπωρο!

Καθώς το Φθινόπωρο είναι ακόμη  εδώ, τα παιδιά παρατήρησαν τα δέντρα στην αυλή μας καθώς και τα φύλλα που έχασαν το πράσινο χρώμα τους, Έτσι αποφασίσαμε να δώσουμε χρόνο για να μάθουμε περισσότερα πράγματα για την πολύχρωμη αυτή εποχή.

Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής. Τα παιδιά μέσα από την παρατήρηση μπορούν να διακρίνουν είδη γραμμών και σχημάτων στα έργα τέχνης αλλά και να προσδιορίζουν τα μηνύματα που επικοινωνούν οι καλλιτέχνες μέσα από τους πίνακες, να  παρατηρούν ένα έργο και να κάνουν υποθέσεις για το περιεχόμενό του, και να αντιμετωπίζουν με φαντασία τη διαδικασία σύνθεσης ενός έργου τέχνης.

Αναγνωρίσαμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στους πίνακες και τα παιδιά έδωσαν τους δικούς τους τίτλους.  Μέσα από τις δραστηριότητες τα παιδιά κατανόησαν γραπτά κείμενα, αναγνώρισαν γράμματα, αντιστοίχισαν τα φωνήματα με τα αντίστοιχα γράμματα και έμαθαν να  σέβονται την προσπάθεια εμπλοκής σε πράξεις γραφής με όποιον τρόπο γίνεται. Επίσης ανέπτυξαν το λόγο και δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες. Από τον τίτλο που έδωσαν τα παιδιά ( Φθινόπωρο και φύλλα), στους πίνακες εστιάσαμε στο αρχικό των λέξεων. Βρήκαν λέξεις που αρχίζουν από το φώνημα Φ, φ.

Χρησιμοποιώντας περιοδικά και εφημερίδες τα παιδιά απομόνωσαν λέξεις που είχαν μέσα το γράμμα Φ η που άρχιζαν από αυτό και τις κόλλησαν σε φύλλο εργασίας.

Διαβάσαμε την ιστορία της χλωροφύλλης. Έγινε αφήγηση και  αναδιήγηση από τα νήπια εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό τους. Παράλληλα δημιούργησαν την ιστορία  του “δικού τους φύλλου ”. Τι θα έβλεπε το δικό  μου φύλλο εάν έπεφτε; Που θα έπεφτε;

 

Συνεχίζοντας αναρωτηθήκαμε πως θα μπορούσαμε να δούμε τα χρώματα στα φύλλα. Ποιο χρώμα υπερτερεί;

Για το λόγο αυτό είπαμε να πειραματιστούμε. Μαζέψαμε φύλλα σε διάφορα χρώματα και τα τοποθετήσαμε σε ποτηράκια, αφού πρώτα τα κόψαμε μικρά κομματάκια. Ρίξαμε λίγο καθαρό οινόπνευμα μέχρι να καλυφθούν, τοποθετήσαμε και μια ταινία και είδαμε τα αποτελέσματα. Φανταστικό! ( Το πείραμα είναι από το site:https://nipiart.wordpress.com/2016/11/28/)

Τα παιδιά έκαναν προβλέψεις και είδαν τις μεταβολές και τις ιδιότητες της ύλης. Συνειδητοποίησαν τη φυσική φθορά των φυτών και τον κύκλο της ζωής.

   

 

Παίξαμε μαθηματικά παιχνίδια, παιχνίδια κατεύθυνσης και με τη Σούλα τη μελισσούλα.

Στο γνωστικό πεδίο των θετικών επιστημών και στα  μαθηματικά  τα παιδιά μπόρεσαν να διακρίνουν τη θέση ενός αντικειμένου σε σχέση με το σώμα τους, εντόπισαν και περιέγραψαν διαδρομές και έμαθαν να χρησιμοποιούν μαθηματικό λεξιλόγιο.

Σε τετραγωνισμένο περιβάλλον στο πάτωμα και χρησιμοποιώντας το σώμα τους έβρισκαν τη διαδρομή που τους οδηγούσε από την αρχή στο τέλος , πατώντας μόνο πάνω στο φώνημα Φ, περιγράφοντας την κατεύθυνση που έπρεπε να διανύσουν. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε και  φύλλα.

Στο τέλος , αυτά που μάθαμε αποτυπώθηκαν σε φύλλο εργασίας.

Μαζέψαμε φύλλα και τα ταξινομήσαμε πρώτα με βάση τα  χρώματα και ύστερα τα  μεγέθη. Από το μεγαλύτερο στο μικρότερο και από το μικρότερο στο μεγαλύτερο.

Στο γνωστικό πεδίο της δημιουργίας και της έκφρασης και στις τέχνες τα νήπια αφού παρατήρησαν τους πίνακες ζωγραφικής, δημιούργησαν πρωτότυπα έργα και αντιμετώπισαν με φαντασία και δημιουργικότητα τα διαδικασία σύνθεσης ενός έργου. Έτσι πήραν τον πίνακα ζωγραφικής και συμπλήρωσαν το κάδρο προς όλες τις κατευθύνσεις.

Εμείς μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν πίνακα; Τι θα χρησιμοποιήσουμε; Τα παιδιά έδωσαν πολλές ιδέες.

Πήραμε φύλλα λοιπόν και με τη δική μας ζωγραφική και το κολλάζ κάναμε το “Φθινόπωρο…όλοι μαζί”

Συνεχίζοντας και παρατηρώντας στην αυλή μας το πολύχρωμο Φθινόπωρο συζητούμε στην ολομέλεια για τα χρώματα που βλέπουμε. Και βάζουμε ένα πρόβλημα στα παιδιά. Πως δημιουργούνται τα χρώματα; Πως θα ήταν ο κόσμος μας χωρίς χρώματα;

Διαβάζουμε το παραμύθι με τα χρώματα και αποφασίζουμε να μάθουμε πως δημιουργούνται κάποια χρώματα.

Πως γίνεται το καφέ;  το πορτοκαλί; Και όλοι μαζί κάναμε υποθέσεις. Και δοκιμάσαμε και …τελικά τα βρήκαμε! Τα ανακαλύψαμε!

Και φυσικά δεν ήταν δυνατόν να μη γνωρίσουμε και σπουδαίους ζωγράφους , όπως ο Kadinsky.