Η γνωριμία με το Δεκέμβρη ήρθε μέσα από ένα όμορφο τραγούδι του Ορφέα Περίδη και που το ακούσαμε από το youtube. (https://www.youtube.com/watch?v=7FpBRqkzyKU). Ο τίτλος του: “Δεκέμβρης”.
Τα παιδιά άκουσαν με προσοχή το τραγούδι και προσπαθήσαμε να φανταστούμε τις εικόνες του. Βρήκαμε άγνωστες λέξεις και τις εξηγήσαμε αλλά και αναγνώρισαν τις δυνατότητες της φωνής τους. Τραγουδήσαμε συγχρονισμένα σαν σε χορωδία και υποστηρίξαμε την τραγουδιστική μας έκφραση. Και φυσικά μετά αποτυπώσαμε το τραγούδι με το δικό μας τρόπο μέσα από τη ζωγραφική.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ-ΓΛΩΣΣΑ
Στη γλώσσα και στην γραπτή επικοινωνία τα παιδιά μπλέχτηκαν σε πράξεις γραφής.
Διαβάσαμε το Δακρυσμένο Δράκο από τη σειρά της Σ. Μαντούβαλου “ένα γράμμα μια ιστορία” και γνωρίσαμε τη συγγραφέα, αλλά τα παιδιά το άκουσαν και το είδαν μέσα από την εκπαιδευτική τηλεόραση. Αναλύσαμε το ποίημα, αφηγήθηκαν την ιστορία του Δακρυσμένου Δράκου και μάθαμε το φώνημα Δ,δ και τη γραφή του. Κατόπιν σε φύλλο εργασίας αναγνώρισαν το γράμμα Δ,δ και υπήρξε εμπλοκή σε πράξη γραφής του.
Διαβάσαμε επίσης την ιστορία της Σ. Μισλέν ” Αλήθειες και ψέματα για τον Αη Βασίλη”. Τα παιδιά αφηγήθηκαν την ιστορια και απάντησαν στις ερωτήσεις , με τεκμηριωμένες απαντήσεις , για να μάθουμε τις αλήθειες για τον Άγιο των παιδιών. Τι είναι αλήθεια και τι ψέματα; Πιστεύετε ότι πρέπει να λέμε ψέματα; Γιατί; Συζητήσαμε στην ολομέλεια .Προσδιορίσαμε το θέμα τις προθέσεις του κειμένου και το πλαίσιο επικοινωνίας. Μέσα από το κείμενο εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιο μας και επεξηγήσαμε άγνωστες λέξεις. Τέλος αποτυπώσαμε σε φύλλο εργασίας μια αλήθεια για τον Αη Βασίλη.
Και καθώς ο Δεκέμβρης περπατά και φτάνουν οι γιορτές, διαβάζουμε ακόμη ένα βιβλίο. Ακόμη μια ιστορία, γραμμένη από τη Ι. Μυράτ. “Ηταν τρεις Μάγοι…σοφοί και βασιλιάδες”. Μέσα από την αφήγηση που έγινε με τη συνοδεία μουσικής, τα παιδιά αναγνωρίζουν το θέμα του κειμένου, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, περιγράφουν και αναδιηγούνται την ιστορία.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Στο θεματικό πεδίο των θετικών επιστημών και στα μαθηματικά, παίξαμε ένα παιχνίδι ταχύτητας, μια μαθηματική δράση, σχετικό με την πληθική διάσταση των αριθμών.
Αφού συστήσαμε τους αριθμούς από το 1-5, είδαμε κάρτες των αριθμών σε διάφορους σχηματισμούς. Δημιουργήθηκαν ομάδες, οι οποίες με τυχαία κλήρωση, πήραν έναν αριθμό. Στη συνέχεια οι ομάδες, προσπάθησαν να μαζέψουν όσες κάρτες περισσότερες μπορούσαν, σε πολύ λίγο χρόνο, σύμφωνα με τον αριθμό που τους είχε κληρωθεί. Κέρδιζε η ομάδα που τελείωνε γρηγορότερα και μάζευε όλες τις κάρτες της. Τα παιδιά διασκέδασαν πραγματικά με το παιχνίδι. Στη συνέχεια το συγκεκριμένο παιχνίδι αποτυπώθηκε σε φύλλο εργασίας με τον αριθμό 2 να τον δημιουργούν τα παιδιά σε διαφορετικούς σχηματισμούς.
Με τη δράση αυτή τα νήπια προσδιορίζουν την πληθικότητα των αριθμών, αναγνωρίζουν αριθμητικές ποσότητες σε διαφορετικούς σχηματισμούς και εκτιμούν τη γνώση των αριθμών.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Γεωμετρία και μετρήσεις- Σχέσεις στο χώρο
Σε τετραγωνισμένο περιβάλλον τα παιδιά εντοπίζουν τις κατευθύνσεις για να πάρουν τα δώρα των Μάγων, χρησιμοποιώντας το σώμα τους και το κατάλληλο μαθηματικό λεξιλόγιο. Στη συνέχεια με τη βοήθεια της Σούλας Μελισσούλας κάνουν αναπαράσταση και συλλέγουν τα δώρα. Έτσι αντιλαμβάνονται τους γεωμετρικούς μετασχηματισμούς ως προς τη θέση , περιγράφουν διαδρομές και κατανοούν διαφορετικές οπτικές γωνίες σε καταστάσεις που τους δίνονται.
Σε επόμενη δραστηριότητα, χρησιμοποιούμε το σώμα μας για να πάμε στη φάτνη αλλά και με τη βοήθεια του ρομπότ μας , οδηγούμε τους Μάγους στη φάτνη για να προσκυνήσουν το μικρό Χριστό.
Αποτυπώνουμε τη διαδρομή σε φύλλο εργασίας.
Γνωριμία με τους αριθμούς
Παίζουμε με τους αριθμούς. Αναλύουμε και συνθέτουμε ποσότητες.
Μαθηματική δράση: “Φτιάχνω πολλά σχήματα”
Τα παιδιά δημιουργούν συνθέσεις επάνω σε βάσεις των 6,9, και 10. Εστιάζουμε στον αριθμό 3. Με πόσους τρόπους μπορώ να δημιουργήσω και να συνθέσω τον αριθμό 3; Η τάξη συζητάει τους σχηματισμούς. Σε ομάδες τους δημιουργούν στην ολομέλεια σε ένα παιχνίδι ταχύτητας. Στο τέλος αποτυπώνουν τον αριθμό και το σχηματισμό του σε φύλλο εργασίας.
Κατασκευάζουμε τον αριθμό 3 με όποιο τρόπο και ότι υλικά θέλουμε.
Επειδή όμως Δεκέμβρης χωρίς Αη Βασίλη δε γίνεται έτσι κι εμείς “γράψαμε” γράμμα στον Αη Βασίλη και του χαρίσαμε και μία ζωγραφιά!
Καλές γιορτές σε όλους!